Ekskluzīvās alus šķirnes

Latvija un Latvieši ir sprigani alus dzērāji un alus ir tas produkts, ko mums vislabāk patīk malkot gan vasaras saulgriežos, gan arī vienkārši vakarā pie televizora ekrāna atpūšoties pēc garās darba dienas. Alus nozare Latvijā ir ļoti sīva un konkurence ir liela, bet pēdējo gadu laikā šajā nozarē ir attīstījušies tā sauktie “craft beers” jeb ekskluzīvās alus šķirnes, kuru ražošanā tiek ieguldīts ilgāks laiks un vairāk pūļu tādā veidā radot garšīgākus un izsmalcinātākus dzērienus. Latvijā lielākās alus kompānijas Aldaris un Cēsu alus gadā katra apgroza vairāk kā 30 miljonus Eiro un ieņem lielāko daļu no alus tirgus, bet jaunie censoņi šajā ekskluzīvo alu segmentā arī netrūkst un pats redzamākais no tiem ir Valmiermuižas alus. Piemēram, Cēsu Alus darītava sasniedz pat 30% no Latvijas alus tirgus, un tāpēc varētu liktie,s ka ar šādu milzi sacensties nav iespējams, bet šie mazie uzņēmumi ir parādījuši, ka tas ir iespējams un šajā segmentā pat viņiem ir izdevies izkonkurēt lielos tirgus spēlētājus.

Ekskluzīvās alus šķirnes parasti maksā daudz vairāk kā parastie ali, jo to pagatavošanā ir ieguldīts daudz lielāks darbs, bet arī peļņa no šī tirgus segmenta ir vislielākā un tāpēc arī pareizi izdomāta stratēģija var uzņēmumam atnest visai iespaidīgus ienākumus. Tā, piemēram, iepriekš minētais Valmiermuižas alus 2014. gadā apgrozīja 3.3 miljonus Eiro, un no šī apgrozījuma ieguva peļņu 300 tūkstošu apmērā un tas ir vairāk kā 35% apgrozījuma pieaugums ja salīdzina ar 2013. gadu, kas nozīmē tikai to, ka šī ekskluzīvā alus segments Latvijā tikai aug un cilvēki grib dzert baudāmu alu nevis tādu, kas uz ātro tiek saražots lai tikai tevi piedzirdītu.

Tāpēc arī Latvijā ir tik maz Liela mēroga alus darītavas un pārsvarā ir tikai daži lielie tirgus spēlētāji un daudzas mazās alus darītavas, kurām nav vajadzīga tik liela atdeve un līdz ar to arī neprasa tik lielus ieguldījumus. Kā jau jebkurā nozarē, arī alus ražošanā visa pamatā ir prasmes un tāpēc ir nepieciešams gudrs aldaris, kas tad ir spējīgs uzbrūvēt gardu alu, kas nav par rūktu vai par saldu un ir tieši laikā, lai to varētu baudīt kopā ar pusdienām vai vakariņām.

Pašlaik šajā ekskluzīvo alus segmentā arī ieiet lielie spēlētāji redzot mazo uzņēmumu ātro izaugsmi un lielo peļņas potenciālu. Bet tas viss jau ir tikai labāk mums patērētājiem, jo būs lielāka dažādība veikalu plauktos un lielākas izvēles iespējas, kā arī zemākas cenas.