Alus ražošana

Pasaulē alus ir viens no iecienītākajiem dzērieniem un tas ir ne tikai alkoholiskajiem bet vispārīgi dzērieniem un pasaules alus industrijas apjoms ir aptuveni 600 miljardi ASV dolāru, bet alus tirgus pieaugums katru gadu ir mērāms aptuveni 1.5 – 2% apmērā un tas tikai liecina par to, cik cilvēki ir pieraduši pie šī dzēriena. Alus pirmo reizi tika ražots jau pirms vairāk kā 9000 gadu, jeb 7000 gadu pirms mūsu ēras un kopš tā laika šis dzēriens vienmēr cilvēkiem ir bijis pieejams un radījis gan jautrus pasākumus gan galvassāpes nākamajā dienā.

Ja tu šodien ieiesi kādā no lielveikaliem, tad tur būs redzami visdažādākie alus veidi sākot no pašmāju lētajiem aliem un ārzemju lētā gala produktiem un beidzot ar ekskluzīvajiem alus tipiem, kā nefiltrētie dzērieni un dzērieni ar papildus garšu. Apskatot visu šo klāstu parasti rodas jautājums par to cik tad izmaksā alus ražošana ja jau tik daudz kompānijas to dara un ir spējušas pastāvēt un attīstīties. Protams pamatos alus ražošana nav nemaz tik sarežģīta un ir jāmāk tikai atrast īstās izejvielas, ar pareizajām metodēm tās salikt kopā un visu izdarīt pēc iespējas efektīvāk un precīzāk. Ja tu ražotu alu sev vienam tad tas noteikti būtu daudz lētāks, kā tas, ko var iegādāties veikalā, bet ne pārāk lēts, jo alus ir jāraudzē, jākarsē, un pēc tam tam vēl ir jārūgst, un viss šis process aizņem visai iespaidīgus laika intervālus un vēl pietam tev vajadzētu atrast visas pareizās izejvielas un izdomāt savu unikālo recepti.

Latvijā ir ļoti daudzi alus ražotāji bet lielākā daļa no tiem ir tikai nišu spēlētāji kas ir iekarojuši noteiktu tirgus daļu un pie tās arī pieturās, jo, lai tie spētu ieņemt lielāku daļu tad tur jau ir jāsāk ražot pavisam jauni produkti un jāveido papildus mārketings. Tieši tāpēc, veidojot jaunu alus darītavu parasti ir vajadzīgi vairāki gadi kamēr šis bizness vairs neradīs zaudējumus, nemaz nerunājot par peļņu. Un vēl trakāk ir tas, ka ir vajadzīgas ļoti lielas investīcijas vairāku miljonu apmērā, lai izveidotu tādu tiešām kvalitatīvu ražotni. Un, protams, sākumā ir arī jāizveido recepte savam dzeramajam un šīs receptes izveidošana arī var prasīt vairākus mēnešus, kamēr tā tiek pilnveidota, un tajā laikā ražošana nevar sākties, jo meistars mēģina izveidot šo recepti. Tieši tāpēc arī jaunās alus darītavas aprasti iesaistās lielās parādsaistībās un tikai pēc vairākiem gadiem, kad alus darītava sāk strādāt ar peļņu ir iespējams šo kredītu atmaksāt un domāt par peļņu no savām pūlēm. Bankas parasti nelabprāt aizdod naudu šīm jaunajām alus ražotnēm tieši tāpēc, ka šis tirgus ir tik ļoti liels un piesātināts un tāpēc ir jāmeklē investori vai arī jāmēģina saņemt aizdevums no nebanku sektora darboņiem, jeb tiem pašiem uzņēmumiem, kas izsniedz online kredītus.

Jāatceras ir to, ka alus ražošana ir bizness un neviens netaisa šo dzērienu tikai sava prieka pēc, jo tā rastos milzīgi zaudējumi. Un jebkura alus ražotne vēlas iegūt peļņu, jo tāds ir jebkura uzņēmuma galvenais mērķis.